Δασική Προστασία από αέρος
Κομβικό ρόλο καλούνται να έχουν κάθε χρόνιο τέτοια εποχή τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης, προκειμένου σε συνεργασία με τις υπόλοιπες μονάδες των Σωμάτων Ασφaλείας να αντιμετωπίσουν τη μάστιγα των πυρκαγιών στην ελληνική επικράτεια.
Κάθε χρόνο, από 8.000 έως 12.000 υπαίθριες πυρκαγιές – εκ των οποίων περίπου το 40% αφορά δάση και δασικές περιοχές – χτυπούν την ελληνική επικράτεια. Σε αυτό το μέτωπο – που εκτιμάται οτι με το πέρασμα των ετών διευρύνεται και θα διευρύνεται συνεχώς – τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης έχουν αυξημένο ρόλο.
Αποτυπώνοντας με κλασικό τρόπο τη συμβολή τους, τα πυροσβεστικά μέσα της αεροπορίας απογειώθηκαν πέρυσι 1.597 φορές και συνολικά έκαναν 3.247,5 ώρες πτήσης! Φανταστείτε οτι αν αποτυπωθούν τα στοιχεία αυτά σε πτήση ενός αεροσκάφους συνεχώς, ημέρα και νύχτα, τότε αυτό θα πετούσε περισσότερο από 4,5 μήνες αδιαλείπτως!
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι κατά το έτος 2009 εκτελέστηκαν 1.607 έξοδοι αεροσκαφών περιπολίας και αεροπυρόσβεσης και 3.325,7 ώρες πτήσης, το 2008 εκτελέστηκαν 2.697 αποστολές με 5.854,6 ώρες πτήσης, ενώ κατά το 2007 εκτελέστηκαν 4.213 αποστολές, συμπληρώνοντας συνολικά 9.012,4 ώρες πτήσης- ήταν η χρονιά των μεγάλων πυρκαγιών.
Με σκοπό την αποτελεσματική συμβολή συνολικά των Ενόπλων Δυνάμεων στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, έχει εκπονηθεί από τον Απρίλιο 2010 και είναι σε ισχύ το Σχέδιο «ΔΕΥΚΑΛΙΩΝ», που αφορά στη συγκρότηση κατάλληλα εκπαιδευμένων και εξοπλισμένων τμημάτων, με κύρια αποστολή τη συνδρομή στις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών (πυρκαγιών, σεισμών, πλημμυρών). Η εκπαίδευση του προσωπικού των μονάδων αυτών έγινε από την Πυροσβεστική Υπηρεσία και υπάρχει ετοιμότητα ανάληψης επιχειρησιακής δράσης. Επιπρόσθετα, για τη συνδρομή των Ε.Δ. στην πρόληψη και αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, το ΓΕΕΘΑ σε συνεργασία με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, μετά από σειρά συσκέψεων έχει εκδώσει από τις 29 Απριλίου 2011 Διαταγή Δασοπυρόσβεσης, στην οποία καθορίζονται όλες οι απαιτούμενες ενέργειες για την πρόληψη (συντηρήσεις μέσων και μηχανημάτων, αποψιλώσεις χώρων εντός και πλησίον στρατιωτικών Μονάδων και καταστημάτων, εκπαίδευση του προσωπικού με τη συνδρομή του Πυροσβεστικού Σώματος, περιορισμό των εκτελούμενων βολών κατά τη θερινή περίοδο κ.λπ.) και γενικά την αντιμετώπιση του φαινόμενου των πυρκαγιών κατά την αντιπυρική περίοδο. Επίσης καθορίστηκαν οι λεπτομέρειες διάθεσης προσωπικού και μέσων από ενάρξεως μέχρι πέρατος της αντιπυρικής περιόδου, για την πρόληψη και καταστολή πυρκαγιών, όταν αιτηθούν από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και. το Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο Υπηρεσιών Πυροσβεστικής/Συντονιστικό Κέντρο Δασοπυρόσβεσης (ΣΕΚΥΠ/ΣΚΕΔ). Ήδη έχει ξεκινήσει η αποστολή μικτών (με συμμετοχή προσωπικού του Π.Σ. και της ΕΛ.ΑΣ.) και αμιγώς εποχούμενων περιπόλων των Ε.Δ., με αποστολή τη συνδρομή στην επιτήρηση των δασικών περιοχών. Ταυτόχρονα έγιναν και συνεχίζονται οι ασκήσεις ετοιμότητας από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Κρατικού μηχανισμού, όπως πρόσφατα πραγματοποιήθηκαν οι ασκήσεις σε επίπεδο Τακτικής ¶σκησης ¶νευ Στρατεύματος «ΠΥΡΣΟΣ-2011» και Τακτικής ¶σκησης Μετά Στρατεύματος «ΔΙΑ-ΠΥΡΟΣ 2011», με υπεύθυνο το Πυροσβεστικό Σώμα και συμμετοχή των Ε.Δ. Στο σχεδιασμό της πυροπροστασίας και πυρόσβεσης στις δασικές πυρκαγιές, η συμβολή της αεροπορίας και των μέσων της είναι ξεχωριστή. Η μεγάλη αύξηση του αριθμού των πυρκαγιών, η συγκριτικά επίσης μεγάλη αύξηση των εναέριων μέσων πυρόσβεσης καθώς και η – διαχρονικά – εισαγωγή νέων τύπων αεροσκαφών και ελικόπτερων στο μηχανισμό δασοπυρόσβεσης της χώρας μας τα τελευταία χρόνια, έχει αλλάξει το χαρακτήρα της αεροπυρόσβεσης και έχει αυξήσει κατακόρυφα τις απαιτήσεις στη διαχείριση αυτών των μέσων σε τακτικό επίπεδο. Τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης κατά την πυροσβεστική, χρησιμοποιούνται:
- Για την άμεση επέμβαση και καταστολή των πυρκαγιών στον πρώτο χρόνο εκδήλωσής τους.
- Για τον περιορισμό εκτεταμένων συμβάντων δασικών πυρκαγιών.
- Για το συντονισμό των επίγειων και εναέριων πυροσβεστικών δυνάμεων, κυρίως σε εκτεταμένα συμβάντα πυρκαγιών.
- Για τη μεταφορά πυροσβεστικών δυνάμεων.
Τα εναέρια μέσα, αν και η συμμετοχή τους σε πολλές περιπτώσεις είναι καθοριστική για την εξέλιξη ενός συμβάντος, δεν σβήνουν από μόνα τους την πυρκαγιά, αλλά σε κάθε περίπτωση συνδράμουν τις επίγειες δυνάμεις σε αυτό το σκοπό. Οι βασικές επιχειρησιακές δυνατότητές τους όσον αφορά στο κατασβεστικό έργο τους, εντοπίζονται στα εξής:
- Μειώνουν την ένταση της πυρκαγιάς, έτσι ώστε να κάνουν δυνατή την επέμβαση των επιγείων δυνάμεων.
- Μειώνουν την ταχύτητα εξάπλωσης, έτσι ώστε να δώσουν χρόνο για προετοιμασία στις επίγειες δυνάμεις.
- Ενισχύουν τις γραμμές άμυνας με προληπτικές ή κατευθείαν ρίψεις όταν τις προσεγγίζει η πυρκαγιά.
- Αυξάνουν την αποτελεσματικότητα του μηχανισμού στη φάση της φύλαξης των πυρκαγιών, με διαβροχή κρίσιμων περιοχών αλλά και άμεση επέμβαση σε περίπτωση αναζωπύρωσης. Η Πολεμική
Αεροπορία συμμετέχει ενεργά κάθε χρόνο στο έργο της δασοπυρόσβεσης, συνδράμοντας το έργο του Πυροσβεστικού Σώματος με τη διάθεση του εξειδικευμένου στόλου αεροσκαφών αλλά και του προσωπικού που διαθέτει για το σκοπό αυτό. Η Αεροπορία σήμερα διαθέτει ένα μεγάλο στόλο από πυροσβεστικά αεροσκάφη (CL-415, CL-215, PZL M-18B, Grumman G-164). Καθ’ όλη τη διάρκεια της πυροσβεστικής περιόδου τα αεροσκάφη μετασταθμεύουν σε καθορισμένα αεροδρόμια της χώρας, ενώ τα πληρώματά τους βρίσκονται σε ετοιμότητα από το πρώτο μέχρι το τελευταίο φως της ημέρας για να μπορούν να επέμβουν έγκαιρα, ανάλογα με τις απαιτήσεις του Πυροσβεστικού Σώματος. Παράλληλα, αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας εκτελούν και πτήσεις περιπολίας πάνω από όλη τη χώρα για τον έγκαιρο εντοπισμό εστιών φωτιάς – κυρίως για την από αέρος επιτήρηση ”επικίνδυνων” δασικών εκτάσεων. Αυτό εξασφαλίζει την άμεση επέμβαση από τις επίγειες αλλά και τις εναέριες δυνάμεις, συμβάλλοντας έτσι αποτελεσματικά στην προστασία του φυσικού μας πλούτου. Πάντως, όπως προβλέπουν οι νόμοι, την ευθύνη για την οργάνωση του κατασταλτικού μηχανισμού δασοπυρόσβεσης (αναγγελία – άμεση επέμβαση – κατάσβεση – φύλαξη) την έχει το Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος (Α.Π.Σ.), συνεπικουρούμενο από τους λοιπούς Κρατικούς φορείς. Ως εκ τούτου, επισημαίνουν στελέχη του Γ.Ε.Α., ο Συνολικός Εθνικός Σχεδιασμός δεν αποτελεί ευθύνη της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία περιορίζεται στη διάθεση των πτητικών μέσων αεροπυρόσβεσης όπου και όποτε κριθεί αναγκαίο από το Πυροσβεστικό Σώμα. Επίσης, αεροσκάφη της Π.Α., Τ-41 και PZL εκτελούν από αέρος επιτήρηση, σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και τα αιτήματα του Α.Π.Σ. ενώ κάνουν και άμεσες επεμβάσεις αεροπυρόσβεσης.
Η Π.Α. από την 1η Μαΐου 2011 τηρεί τις εξής ετοιμότητες αεροσκαφών αεροπυρόσβεσης:
(1) Από το Αεροδρόμιο της Ελευσίνας:
(α) 2 αεροσκάφη CL-215 σε ετοιμότητα απογείωσης των 20 λεπτών.
(β) 2 αεροσκάφη CL-215 σε ετοιμότητα απογείωσης της 1 ώρας.
(γ) Λοιπά αεροσκάφη CL-215 σε ετοιμότητα απογείωσης των 2 ωρών.
(2) Από το Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης:
(α) 2 αεροσκάφη CL-415 σε ετοιμότητα απογείωσης των 20 λεπτών.
(β) Λοιπά αεροσκάφη CL-415 σε ετοιμότητα απογείωσης των 2 ωρών.
(3) Από το Αεροδρόμιο του Τατοΐου:
(α) 4 αεροσκάφη PZL σε ετοιμότητα απογείωσης των 15 λεπτών.
(4) Κλιμάκια
Επιπρόσθετα, εξηγεί το ίδιο στέλεχος του Γ.Ε.Α., σύμφωνα με τον επιχειρησιακό σχεδιασμό του Α.Π.Σ. υπάρχει ανάπτυξη κλιμακίων πυροσβεστικών αεροσκαφών CL-215 σε Ελευσίνα – Θεσσαλονίκη – Πρέβεζα – Αγχίαλο – Ανδραβίδα – Σάμο, CL-415 σε Ελευσίνα – Θεσσαλονίκη και PZL σε Κέρκυρα – Κεφαλληνία – Αγρίνιο – Ανδραβίδα – Τρίπολη – Καλαμάτα – Μυτιλήνη – Χρυσούπολη και Λαμία.
Για την αντιμετώπιση καταστάσεων εκτάκτου ανάγκης (εκκένωση κατοικημένων περιοχών, μεταφορά επίγειων δυνάμεων του Α.Π.Σ. σε τόπους εκδήλωσης πυρκαγιών, μεταφορά πολιτικοστρατιωτικής ηγεσίας κ.λπ.), η Π.Α. τηρεί σε ετοιμότητα μεταφορικά αεροσκάφη C-27, C-130, ελικόπτερα Super Puma και ΑΒ-212, τα οποία διαθέτει όποτε απαιτηθεί.
”Κλειδί” η συντήρηση
Ειναι σημαντικό να αναφερθεί εδώ ότι ο πυροσβεστικός στόλος δεν είναι μόνο ο αριθμός των αεροσκαφών που έχει η Π.Α., αλλά ο αριθμός των ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ αεροσκαφών ανά στιγμή. Δηλαδή έχει εξαιρετική σημασία το πότε και πόσο γρήγορα – και πλήρως – γίνεται η γενική επισκευή και συντήρηση αλλά και επανεξυπηρέτηση ενός αεροσκάφους με καύσιμα κ.λπ. από το προσωπικό εδάφους και τους τεχνικούς της Ε.Α.Β. Και εδώ γίνονται θαύματα όπως θα δούμε αναλυτικά σε ειδικό ένθετο- πλαίσιο.
Συλλογική δουλειά
Βεβαίως – επισημαίνεται αρμοδίως – η κατάσβεση μιας πυρκαγιάς ΠΟΤΕ δεν είναι αποτέλεσμα μίας δράσης ή για να το πούμε πιο απλά, δεν είναι αποτέλεσμα μόνο του ”από μηχανής θεού” – της αεροπορίας. Αυτό έχει την αξία του και ως αντίληψη να περάσει στην κοινή γνώμη: Όλες οι δυνάμεις έχουν το ρόλο τους, με πρώτο από όλα τον πεζό – πυροσβέστη, ένστολο γενικά, το προσωπικό ασφαλείας (security), τον πολίτη κ.ο.κ. – που θα βρεθεί στην πρώτη γραμμή και θα δώσει τη μάχη, ακόμα και με τις πληροφορίες του. Πολύ περισσότερο με το σχεδιασμό και τον εξοπλισμό ενός τμήματος πυροσβεστών, με τα οχήματα και τις επικοινωνίες τους και το συντονιστικό τους ρόλο.
Για να μειώσουμε τον κίνδυνο ατυχήματος από την παράλληλη εργασία του προσωπικού των επίγειων δυνάμεων με τα αεροσκάφη, καταρχήν πρέπει – όπως επισημάνθηκε σε σεμινάριο του Π.Σ. για την τρέχουσα περίοδο – να επιδιώκεται το προσωπικό να μη βρίσκεται εντός της ζώνης των ρίψεων. Αυτό επιτυγχάνεται με καλές επικοινωνίες μεταξύ των εμπλεκομένων και με ενημέρωση του συνόλου του
Προσωπικού, έτσι ώστε ο καθένας να γνωρίζει πού βρίσκεται σε σχέση με την περιοχή των ρίψεων. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο κίνδυνος να βρεθεί κάποιος εντός της ζώνης των ρίψεων αυξάνει σε πυρκαγιές μικρού και μεσαίου μεγέθους οι οποίες βρίσκονται σε ύφεση και στις οποίες συγκεντρώνεται μεγάλος όγκος εναέριων και επίγειων δυνάμεων. Οι βασικοί κίνδυνοι απο ρίψεις είναι:
. Ο κίνδυνος από την κατευθείαν πρόσκρουση του νερού ή οποιουδήποτε άλλου κατασβεστικού υλικού πάνω του.
. Ο κίνδυνος να παρασυρθεί από τη δύναμη του νερού και να χτυπήσει πάνω σε σκληρή επιφάνεια ή αιχμηρό σημείο.
. Ο κίνδυνος από σκληρά ή αιχμηρά υλικά που θα παρασυρθούν από το νερό ή το κατασβεστικό υλικό και μπορεί να τον χτυπήσουν.
Ειδικά για μια μεγάλη μερίδα των αναγνωστών μας που σχετίζονται με το προσωπικό ασφάλειας ιδιωτικών εταιρειών παροχής υπηρεσιών ασφαλείας – αναφέρουμε τις βασικές ενέργειες προστασίας. Συγκεκριμένα, για το εμπλεκόμενο ή τυχαία ευρισκόμενο προσωπικό στο έδαφος, η πρώτη ενέργεια – εξηγεί το στέλεχος του Π.Σ. είναι να καλύψουμε το κεφάλι μας και άλλα ευαίσθητα σημεία του σώματός μας και να μειώσουμε την επιφάνεια επαφής μας με το νερό. Για να το πετύχουμε αυτό πέφτουμε αντίθετα προς τη ρίψη (αντίθετα με την κατεύθυνση του αεροπλάνου) και προσπαθούμε να καλυφθούμε πίσω από σταθερό σημείο. Επιπλέον τα εργαλεία
μας τα τοποθετούμε πίσω μας ή παράλληλα με το σώμα μας. Όσον αφορά στα πυροσβεστικά ελικόπτερα, ο βασικός κίνδυνος προέρχεται από τα στροφεία κατά την επιβίβαση και αποβίβαση προσωπικού σε μη διαμορφωμένα πεδία. Για τον περιορισμό αυτού του κινδύνου απαιτείται ειδική ενημέρωση του προσωπικού, να ακολουθούνται οι οδηγίες των πληρωμάτων και των παρευρισκόμενων πυροσβεστών που ξέρουν τους περιορισμούς και τους κανόνες..
Οι αεροπυροσβεστικες δυνάμεις που διαθέτει η Π.Α. είναι:
- H 359 Μοίρα Αεροπορικής Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών. Διαθέτει 21 αεροσκάφη επιτήρησης και ρίψεων μικρών ποσοτήτων νερού Πεζεντέλ ( PZL M18B) – έδρα Τατόι. Μέχρι πέρυσι είχε και 11 αεροσκάφη Γκρούμαν που αποσύρθηκαν.
- Η 355 ΜΤΜ (Μοίρα Τακτικών Μεταφορών) με 13 πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-215 – έδρα Ελευσίνα.
- Η 383 ΜEEA (Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων & Αεροπυρόσβεσης, με 8 αεροσκάφη CL-415. Είναι μία από τις νεότερες Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας. Συγκροτήθηκε στις 16-5-2003, ως αποτέλεσμα της διαίρεσης της διογκωμένης σε προσωπικό και μέσα 355 ΜΤΜ- έδρα Θεσσαλονίκη (από το 2006).
Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη της Αεροπορίας είναι – όπως επισημαίνεται – κοντά στον Έλληνα πολίτη και γενικότερα μέσω των διεθνών αποστολών, εκτελώντας αποστολές μεγάλης δυσκολίας και σημασίας για το κοινωνικό σύνολο: Καταπολεμώντας δασικές πυρκαγιές που νέμονται το φυσικό πλούτο της χώρας και την περιουσία των Ελλήνων, περιπολώντας στα επίκαιρα σημεία της επικράτειας με στόχο την πρόληψη και άμεση επέμβαση στις πυρκαγιές εν τη γενέσει, ερευνώντας για τη διάσωση ναυαγών, προσφέροντας βοήθεια σε κάθε γωνιά της Μεσογείου, μαζί με τον ανθρωπισμό και τη μεγαλοσύνη που διακρίνει τον Έλληνα. Όλες δραστηριότητες που απηχούν ευεργετικά στην κοινωνία και τους θεσμούς της χώρας, με ανάλογη κοινωνική και οικονομική βαρύτητα και συμβολή. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμβολή των πυροσβεστικών αεροσκαφών στην περιφρούρηση της χώρας και ιδιαίτερα της Αττικής κατά τους Ολυμπιακούς του 2004 αλλά και στην καταστολή των μεγάλων δασικών πυρκαγιών στο Νέο Βουτζά και κατά την πτώση του Α/Φ της HELIOS το 2005. Το 2006 βρήκε τα αεροσκάφη της Αεροπορίας να επιχειρούν διαδοχικά σε μερικές από τις δυσκολότερες και καταστροφικότερες πυρκαγιές των τελευταίων ετών, πετώντας από τη Μυτιλήνη στη Ζάκυνθο και από τη Λακωνία στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, πολεμώντας την καταστροφή. Κατά τη χειμερινή περίοδο, η Π.Α. διατηρεί ετοιμότητα για αποστολές αεροπυρόσβεσης και Α/Ν (Αεροναυαγωσωστικό). Το αποκορύφωμα της προσφοράς της ήταν η συμμετοχή στις καταστροφικότερες πυρκαγιές που ταλάνισαν τη χώρα το 2007, 2008 και 2009. Στα πλαίσια της Εξωτερικής πολιτικής της χώρας και της ενίσχυσης άλλων κρατών που επλήγησαν από καταστροφικές πυρκαγιές, η Π.Α. από ιδρύσεώς της συμμετείχε σε Αεροπυροσβέσεις στις καταστροφικές πυρκαγιές της νότιας Γαλλίας (2003), Πορτογαλίας (2004), Ισραήλ (2010), ενώ τα Α/Φ και τα πληρώματα συμμετείχαν σε πυροσβέσεις στην Τουρκία (διυλιστήρια TURPAS μετά το σεισμό του 1999) και στην Κύπρο (2001-2002), συμβάλλοντας πέρα από την κοινωνική και ανθρωπιστική αποστολή τους και στην εξωτερική πολιτική της χώρας μας. Επίσης έχουν επιχειρήσει τα έτη 2007, 2008 και 2009 στην Αλβανία. Η κύρια αποστολή των μοιρών των αεροσκαφών Κανανταίρ είναι η Αεροπυρόσβεση, μια πολύ απαιτητική αποστολή ιδιαίτερα κατά τις φάσεις της υδροληψίας και της ρίψης, η οποία γίνεται με ελάχιστο ύψος τα 100 πόδια (30 μέτρα). Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένας κύκλος υδροληψίας – ρίψης δεν είναι ίδιος με τον επόμενο, πόσο μάλλον οι αποστολές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η κατάσταση ανέμου και θάλασσας μεταβάλλεται απρόσμενα στη διάρκεια μιας αποστολής, το ίδιο και οι απαιτήσεις για ρίψη σε συγκεκριμένα μέτωπα μιας πυρκαγιάς. Επίσης τα πληρώματα δεν γνωρίζουν από την αρχή τον προορισμό τους και την περιοχή επιχειρήσεων. Είναι σχεδόν συνεχώς σε ετοιμότητα 20 λεπτών, χρόνος που δεν επιτρέπει λεπτομερή σχεδιασμό της αποστολής. Ο σχεδιασμός στην ουσία γίνεται επί του πεδίου της πυρκαγιάς, σε συνεργασία με το Συντονιστικό Όργανο του Π.Σ. Εκτός από αποστολές Αεροπυρόσβεσης, η 383 Μοίρα αναλαμβάνει επίσης αποστολές Έρευνας – Διάσωσης, οπότε το πλήρωμα συμπληρώνεται από δύο Μηχανοσώστες και το αεροσκάφος εξοπλίζεται με φουσκωτή λέμβο για την περισυλλογή των ναυαγών. Αυτή αναπτύσσεται στην περίπτωση που οι συνθήκες της θάλασσας επιτρέπουν την προσθαλάσσωσή του αεροσκάφους.
Μέσα σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια και έλλειψη προσωπικού, κατάφερε η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (Ε.Α.Β. Α.Ε.) να φέρει έγκαιρα εις πέρας το δύσκολο έργο της παράδοσης σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα του συνόλου των Πυροσβεστικών Αεροσκαφών Καναντέρ (CL 215 και CL-415), τη συντήρηση των οποίων είχε αναλάβει ενόψει της τρέχουσας πυροσβεστικής περιόδου. Οι προβλέψεις για την παράδοση ήταν αρνητικές: μία σειρά άρθρων που είδαν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα αλλά και ερωτήσεων/επερωτήσεων στη Βουλή, προδιέγραφαν το χρονικό μίας προαναγγελθείσας αποτυχίας: ότι δηλαδή η ΕΑΒ δεν θα ανταποκρινόταν στην αποστολή της. Και όμως η ΕΑΒ, όπως κάθε χρόνο άλλωστε, τίμησε την υποχρέωση που απορρέει από το ρόλο και την αποστολή της τόσο προς το Ελληνικό Δημόσιο όσο και την Ελληνική Κοινωνία, με το να θέσει έγκαιρα στη διάθεση του Πυροσβεστικού Σώματος και της Πολεμικής Αεροπορίας όλα τα πυροσβεστικά αεροσκάφη, που σταδιακά μπήκαν στις εγκαταστάσεις της στην Τανάγρα για επιθεώρηση και επισκευή-συντήρηση.
Πρόβλημα οι συνταξιοδοτήσεις
Εκ των πραγμάτων το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο, ειδικά φέτος. Το κυριότερο πρόβλημα ήταν η δραματική έλλειψη προσωπικού λόγω του απρόβλεπτου και μεγάλου κύματος συνταξιοδοτήσεων και ειδικευμένου προσωπικού. Τόσο η Διοίκηση όσο και οι εργαζόμενοι της Ε.Α.Β. – «απόλυτα συντονισμένοι και εναρμονισμένοι στον κοινό στόχο», σύμφωνα με πηγές της εταιρείας – κλήθηκαν να αντιπαρέλθουν με επιτυχία δυσκολίες που, ιδιαιτέρως κατά την τρέχουσα χρονιά, φάνταζαν εξαρχής ανυπέρβλητες. Η αιφνίδια συρρίκνωση της ανθρωποδύναμης της εταιρείας με τις πρόσφατες μαζικές αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδότησης, σε συνδυασμό με την αδρανοποίηση ακόμη και των πλέον επιτακτικών για τη βιωσιμότητά της προσλήψεων, «επέβαλαν την ανάγκη ουσιαστικών υπερβάσεων – σε εταιρικό και προσωπικό επίπεδο, σε μία χρονική και οικονομική συγκυρία όπου οι υπερβάσεις δεν μπορεί να θεωρούνται αυτονόητες», λέει η ίδια πηγή. Και όμως, συνεχίζει, οι υπερβάσεις αυτές «έλαβαν χώρα ακούραστα και αγόγγυστα». Και αυτό γιατί πέραν των άλλων, η έγκαιρη παράδοση των πυροσβεστικών αεροσκαφών ήταν θέμα ”εταιρικής” τιμής για όλους τους εργαζόμενους στην Ε.Α.Β. που ξεπέρασαν τον εαυτό τους. Ένα στοίχημα που κερδήθηκε με πολλή προσπάθεια, στο πλαίσιο μίας εταιρικής κουλτούρας που δεν συμβιβάζεται με τίποτα λιγότερο από τη διαρκή ανταπόκριση στις κρίσιμες απαιτήσεις του Ελληνικού Δημοσίου, τη συνεχή προάσπιση του κύρους, της φήμης και της αποτελεσματικότητας της Εταιρείας.
Οι τεχνικοί
Πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν οι τεχνικοί συντήρησης της Ε.Α.Β., όλων των εμπλεκόμενων ειδικοτήτων, που όπως μας διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι, επέδειξαν και τον καλώς εννοούμενο υπερβάλλοντα ζήλο αλλά και εξαιρετική αυταπάρνηση. «Παρά τα νέα πρόσφατα εργασιακά δεδομένα που όλοι ζούμε στην καθημερινότητά μας, οι εργαζόμενοι της Ε.Α.Β. με ακατάπαυστη προσήλωση στον υψηλό και εθνικών διαστάσεων στόχο της πυροσβεστικής ετοιμότητας, μόχθησαν νυχθημερόν, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι η συνέπεια και ο επαγγελματισμός είναι χαρακτηριστικά που δεν αλλοιώνονται από οικονομικούς και άλλους ”περιορισμούς”» παραδέχονται όλοι- και οι προϊστάμενοι και οι ”πελάτες” αεροπόροι.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπογραμμιστεί ο συνεχής έλεγχος αλλά και η αρωγή και συνδρομή του Υπουργείου Εθνικής ¶μυνας στις συντονισμένες προσπάθειες της διοίκησης και των εργαζομένων της Ε.Α.Β. για την επίτευξη του στόχου. Στο Γραφείο του τότε αναπληρωτή υπουργού – και σήμερα υπουργού ¶μυνας – κου Πάνου Μπεγλίτη, έφθαναν καθημερινά σημειώματα για την πρόοδο των εργασιών.
Προγραμματισμός
Και το έργο της Ε.Α.Β. δεν σταματά εδώ: η εταιρεία ήδη έχει δρομολογήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προετοιμασίας και αποτελεσματικής συνέργειας όλων των εμπλεκόμενων φορέων της Εταιρείας και της Πολεμικής Αεροπορίας, προκειμένου να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατός προγραμματισμός για ακόμη πιο έγκαιρη ανταπόκριση στο έργο συντήρησης της επόμενης Πυροσβεστικής Περιόδου, το 2012. «Η Ε.Α.Β. φέτος έδωσε μία μάχη – και την κέρδισε. Ήδη προετοιμάζεται για την επόμενη» λένε τα στελέχη της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΑΚΑΣ