Phorcys & Ceto Σύστημα δύο ΣμηΕΑ ενεργού ρόλου αντιμετώπισης του φαινομένου της πειρατείας
Το έργο ανάπτυξης των Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ) Phorcys & Ceto στόχο έχει την επιτήρηση θαλασσίων περιοχών για την αποφυγή και πρόληψη της πειρατείας σε εμπορικά πλοία και υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ»
Ευάγγελος Χριστοδούλου
Διευθύνων Σύμβουλος
AS Prote Maritime Ltd
www.a-s-prote.com
Η A. S. Prote Maritime Ltd ιδρύθηκε το 2013 στην Κύπρο με αποκλειστικό σκοπό την παροχή υπηρεσιών ένοπλης και άοπλης ασφάλειας στα εμπορικά πλοία, κατά της πειρατείας. Τον ίδιο χρόνο ιδρύθηκε και το αντίστοιχο υποκατάστημα στην Ελλάδα.
Από το 2017 και μετά την ολοκληρωτική αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης της εταιρείας, επεκτάθηκαν οι δραστηριότητές μας, εκτός των προαναφερθέντων, και στην ανάπτυξη και χρήση νέων τεχνολογιών στην εμπορική ναυτιλία, γενικότερα στον θαλάσσιο χώρο αλλά όχι μόνο. Πεδία δράσης μας περιλαμβάνουν:
– εναέρια 2Δ ή 3Δ χαρτογράφηση (aerial surveying for 2D or 3D mapping)
– εναέρια θερμική χαρτογράφηση (aerial thermal mapping)
– θαλάσσια τηλεπισκόπηση (marine remote sensing application)
– εναέρια επιθεώρηση (aerial inspection)
– τηλεπισκόπηση και δορυφορική απεικόνιση (remote sensing and satellite imaging)
– περιβαλλοντική παρακολούθηση (environmental monitoring)
– χαρτογράφηση αρχαιολογικών χώρων υψηλής ακρίβειας (archaeological sites’ high precision mapping)
– ανάλυση και εφαρμογές GIS (GIS analysis and applications)
– συμβουλευτικές υπηρεσίες στην παρακολούθηση εντολών UAS (Unmanned Aircraft System), την χωρική απόκτηση δεδομένων στη γη και στο θαλάσσιο περιβάλλον με UAS, την χρήση UAS στην ασφάλεια, την έρευνα αναζήτησης και διάσωσης.
Το έργο ανάπτυξης των ΣμηΕΑ Phorcys & Ceto υλοποιείται στο πλαίσιο της Δράσης «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εθνικούς πόρους μέσω του Ε.Π. Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ), με τον τίτλο:
Σύστημα επιτήρησης θαλασσίων περιοχών
με τη χρήση Συστημάτων μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ)
για την αποφυγή και πρόληψη της πειρατείας σε εμπορικά πλοία.
ΑΚΡΩΝΥΜΙΟ: ARSx2 (AeRial System and Anti piRacy System)
(κωδικός έργου: Τ1ΕΔΚ – 04993)
Βασικός στόχος της ενιαίας δράσης «Ερευνώ – Δημιουργώ – Καινοτομώ» είναι η σύνδεση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας με την έρευνα και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της παραγωγικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων προς διεθνείς αγορές. Επιχειρήσεις της ελληνικής επικράτειας με καινοτόμες ιδέες εταιρίζονται με ερευνητικούς φορείς με σκοπό την ανάπτυξη ποιοτικών και ανταγωνιστικών εφαρμογών και υπηρεσιών, ικανών να καλύψουν τις σύγχρονες απαιτήσεις των διεθνών εμπορικών αγορών.
Εταίρος μας σε αυτή την προσπάθεια, όπως και σε πολλές από τις παραπάνω δράσεις μας, είναι το εργαστήριο Marine Remote Sensing Group (MRSG) του Τμήματος Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου (https://mrsg.aegean.gr/).
Υπεργολάβοι των δύο εταίρων είναι οι εταιρίες Ev Aetheria Ltd, ΒΙ.ΜΑ. Α.Ε., Ucandrone IKE, Fible Technologies IKE.
Μετά τις επιτυχημένες εργαστηριακές δοκιμές και ελέγχους, το έργο βρίσκεται στην φάση δοκιμών των δύο ΣμηΕΑ στο πεδίο, δηλαδή στην ξηρά και το θαλάσσιο περιβάλλον.
Δύο βασικοί παράγοντες οδήγησαν στην ενασχόλησή μας με το συγκεκριμένο έργο. Καταρχήν η προγενέστερη εμπειρία του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της εταιρίας μας από τις υπηρεσίες που προσέφερε στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού, στο χώρο του Πολιτισμού και της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την χρήση νεών ψηφιακών τεχνολογιών και στην επιχειρηματική αντιμετώπιση της πειρατείας και κατά δεύτερον ότι σχεδόν όλες οι προηγούμενες απόπειρες υποβοήθησης αντιμετώπισης της πειρατείας με την χρήση ΣμηΕΑ:
– είτε έμειναν μόνο σε θεωρητικό επίπεδο και δεν αναπτύχθηκαν ποτέ
– ή ήταν απόλυτα στρατιωτικών προδιαγραφών, πχ μεγάλου όγκου ΣμηΕΑ για κάλυψη μεγάλων θαλάσσιων περιοχών και αναπόφευκτα δαπανηρές, οπότε η ανάπτυξή τους εγκαταλείφθηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα
– ή ήταν απόλυτα αποτυχημένες ιδιωτικές προσπάθειες, ελλιπώς επανδρωμένες με το κατάλληλο προσωπικό, βασισμένες στο σκεπτικό ότι «ο καθένας μπορεί να πετάξει ένα ΣμηΕΑ»!
Το πρώτο ΣμηΕΑ, το Phorcys (Φόρκυς*), έχει σαν αποστολή την επισκόπηση, καταγραφή και επεξεργασία δεδομένων που συλλέγονται από την Επιτήρηση θαλασσίων περιοχών μεσαίου εύρους, με στόχο την Ανίχνευση, Παρακολούθηση, Αναγνώριση και Επιβεβαίωση πειρατικής απειλής διάφορων άγνωστων πλεόντων «στόχων» γύρω από ένα εμπορικό πλοίο. Φέρει ωφέλιμα φορτία τα οποία αποτελούνται από υπερσύγχρονους οπτικούς και θερμικούς αισθητήρων καθώς και όργανα καταγραφής και ενσωματωμένο σύστημα επεξεργασίας της συλλεγόμενης πληροφορίας, με σκοπό την αποφυγή και πρόληψη αποπειρών πειρατείας σε πλοία.
Το Phorcys αποτελεί το «μακρύ χέρι» των ιδιωτικών ένοπλων ή άοπλων φρουρών που επιβαίνουν σε εμπορικά πλοία ή/και των πληρωμάτων των εμπορικών πλοίων. Συστήματα ελέγχου εξασφαλίζουν την εξ αποστάσεως λειτουργία και διαχείρισή του σε
επιχειρησιακό επίπεδο αποστολών. Η παρακολούθηση στόχων βασίζεται στο συνδυασμό χρήσης αισθητήρων υψηλής χωρικής ακρίβειας και θερμικού φάσματος. Η πληροφορία αυτή δίνεται σε πραγματικό χρόνο και σύμφωνα με τις απαιτήσεις των χειριστών.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του συνοψίζονται στα παρακάτω:
- Τύπος αεροχήματος: VTOL εξακόπτερο Υ6
- Βάρος: 2.500 gr
- Διαστάσεις ΜΠΥ: 640 x 730 x 160 mm
- Μέγιστος χρόνος πτήσης: 32 min
- Μέγιστη εμβέλεια πτήσης: 12 km
- Μέγιστη ταχύτητα πτήσης: 68 km/h
- Πτήση σε αέρα με μέγιστη ένταση: 6 Bf
- Αδιαβροχοποίηση: IP55
- Υβριδικός αισθητήρας καταγραφής
- Μοντέλο κάμερας: DragonEYE 2
- Αυτοματοποίηση λειτουργειών
Το Phorcys αποτελεί ένα μικρών διαστάσεων, ελαφρύ και ευέλικτο ΣμηΕΑ, εξοπλισμένο με πανίσχυρο υβριδικό αισθητήρα (ο οποίος μπορεί φυσικά να αντικατασταθεί με αισθητήρα χαμηλότερων επιδόσεων) και αποτελεσματικές λειτουργίες, το οποίο μεταφέρεται εύκολα και χρειάζεται μικρό χώρο απονήωσης/προσνήωσης για να μπορεί να επιχειρεί από μεγάλο αριθμό διαφορετικού τύπου εμπορικά και πολεμικά πλοία. Η συμπαγής άτρακτος του, η αντοχή του σε ακραίες περιβαλλοντικές συνθήκες, το μικρό ίχνος του καθώς και οι δυνατότητες πτήσης του με 4 μόνο έλικες (υπό προυποθέσεις), παραμονής του πάνω από ένα στόχο (hover) και απόκρυψής του πίσω από χαμηλού ύψους εμπόδια (βραχονησίδες, άλλα πλοία κλπ.) επεκτείνουν την αποτελεσματικότητά του και σε άλλες χρήσεις, όπως αυτές του αναμεταδότη συχνοτήτων, επιθεώρησης πλοίου, μεταφοράς ταχυδρομείου, φωτισμού σκοτεινών περιοχών, διάσωσης ανθρώπου στη θάλασσα, περιπολίας ασφαλείας χώρων και περιοχών κλπ.
Ήδη, δύο μεγάλες μελέτες παροχής αυτοματοποιημένων υπηρεσιών ασφαλείας και περιπολίας χώρων ξηράς έχουν πραγματοποιηθεί για λογαριασμό δύο μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών, για τις εγκαταστάσεις τους στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, βασισμένες στην χρήση του Phorcys.
* Ο Φόρκυς ήταν δευτερεύων θαλάσσιος θεός των αρχαίων Ελλήνων. Θεωρείτο υιός του Πόντου και της Γαίας ή του Ωκεανού και της Τηθύος, αδελφός του Νηρέα, του Θαύμαντος, της Ευρυβίας και της Κητούς (η οποία παράλληλα ήταν και σύζυγός του) και πατέρας των Γραιών και των Γοργόνων.
Το δεύτερο ΣμηΕΑ, το Ceto (Κητώ) είναι μικρό, σταθερής πτέρυγας και εύκολο στη χρήση από μη εξειδικευμένους χειριστές (πλήρωμα εμπορικών πλοίων) χωρίς να απαιτείται η ύπαρξη καταπέλτη για την απονήωσή του. Απλά ρίπτεται με το χέρι από τον χειριστή. Εξοπλισμένο με οπτικό και υπέρυθρο (infra-red) αισθητήρα, χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις επιτυχημένης εκδήλωσης πειρατείας πάνω σε ένα πλοίο σαν «σημαδούρα διάσωσης». Αναπτύσσεται στην περίπτωση που το πλοίο καταλαμβάνεται ή έχει ήδη καταληφθεί από πειρατές. Ακολουθώντας είτε το υπό κατάληψη εμπορικό πλοίο ή το ίδιο το πλοίο των πειρατών από ασφαλή ύψος και απόσταση, αναμεταδίδει σε κατάλληλες συχνότητες σήματα κίνδυνου καθώς και κρίσιμες για το πλοίο πληροφορίες (στίγμα πλοίου, εικόνες ή/και βίντεο από προεπιλεγμένα σημεία του πλοίου κλπ.) μέχρι να εξαντληθούν οι μπαταρίες του και να καταπέσει στην θάλασσα.
Τα κύρια χαρακτηριστικά του συνοψίζονται στα παρακάτω:
- Τύπος αεροχήματος: σταθερής πτέρυγας (fixed wing)
- Βάρος: 1.050 gr
- Διαστάσεις ΜΠΥ: 540 x 1000 x 72 mm
- Μέγιστος χρόνος πτήσης: 60 min
- Μέγιστη εμβέλεια πτήσης: 64 km
- Μέγιστη ταχύτητα πτήσης: 187 km/h
- Πτήση σε αέρα με μέγιστη ένταση: 6 Bf
- Αδιαβροχοποίηση: IP55
- Οπτικός και υπέρυθρος αισθητήρας καταγραφής
- Μοντέλο κάμερας: Raspberry Pi NoIR v2
- Αυτοματοποίηση λειτουργειών
* Η Κητώ ήταν δευτερεύουσα θαλάσσια θεότητα, κόρη του Πόντου και της Γαίας. Αδέλφια της ήταν ο Νηρέας, ο Φόρκυς, ο Θαύμας και η Ευρυβία. Αντιπροσώπευε τους κινδύνους της θάλασσας. Παντρεύτηκε τον αδελφό της, Φόρκυ, από τον οποίο απέκτησε την Έχιδνα, τη Σκύλλα, τον Λάδωνα, τις Γραίες, τις Γοργόνες, τις Εσπερίδες.
Επικοινωνία : info@a-s-prote.com – τηλ.: 210 6004009 // 697 2096420 – www.arsx2.com